Creatief ondernemerschap: Interview Ania Orlowska

Een bureau voor creatief talent, een lifestyle magazine, een platform voor fotografie, én fulltime moeder: Ania Orlowska houdt heel wat balletjes in de lucht. How does she do it!?

Sinds een aantal maanden is Ania blogger bij Fabulouscity maar heeft daarnaast een druk leven als entrepreneur. Vandaag duiken we in haar journey van Polen tot de Caraïben tot Amsterdam.

Een magneet voor talent

Laten we beginnen bij het begin. Ania komt uit Polen en was altijd al geïnteresseerd in reizen en het ontdekken van de wereld. Zo woonde zij in Australië, San fransisco, de Caraïben en inmiddels is zij met haar gezin gesetteld in Amsterdam. Naast het reizen heeft Ania een sterke passie voor creativiteit en cultuur. “Ik vind mezelf absoluut niet creatief, tekenen of fotograferen doe ik bijvoorbeeld niet. Maar ik kwam erachter dat ik wél goed ben in organiseren en managen. Tijdens het reizen ontmoette ik veel inspirerende artiesten waar ik ongelofelijk veel energie van kreeg. Een lange tijd liep ik rond met het idee om mijn vaardigheden in te zetten voor creatief talent.”

Na het reizen zette Ania The Orlowska Agency op: een bureau voor o.a. beeldende kunstenaars, muzikanten en fotografen. “Iedereen heeft een uniek talent. Ik heb oog voor kwaliteit en gedrevenheid en help artiesten hun eigen talent succesvol in te zetten. Het creëren van een concept zoals The Orlowska Agency doe ik dan ook met veel passie. Zo help ik niet alleen artists maar ook klanten. I connect the dots! Ik heb bijvoorbeeld een geweldige violist leren kennen. Haar talenten kun je weer combineren met een DJ en die mix van creativiteit levert ontzettend verassende resultaten op.”

Daarnaast begon Ania Bassculture Islands, een eigen tijdschrift over het leven op de tropical islands Caraïben. “Het leven daar voelt aan als een werkelijk paradijs, ik denk dat het daarom veel mensen aanspreekt. Het zijn niet de herkenbare verhalen die je in reguliere tijdschriften leest, maar juist inspirerende content om bij weg te dromen.”

Creatieve matchmaker

Tegenwoordig staat iedereen ter beschikking tot professionele apparatuur, iedereen kan zichzelf fotograaf noemen. Met haar onderneming Booking a Photographer, een platform om fotografen te boeken, zoekt Ania getalenteerde fotografen uit en creëert een match met de wens van de klant. “Fotografie is een vorm van kunst. Een goede foto vergt oog voor detail en een unieke stijl.” Om deze stijl te leren kennen zorgt Ania dan ook dat ze de fotograaf leert kennen. “Hierdoor leer ik of de fotograaf in staat is om iemand op zijn gemak te stellen en bij welk type klant dit dan past.”

Balans creëren

Als zelfstandig ondernemer kun je vrijwel alles zelf bepalen, volgens Ania geeft dat een compleet ander gevoel dan dat je voor een baas werkt. Tegenover die vrijheid staat echter ook de onzekerheid. “Je werk begint wanneer je opstaat en eindigt wanneer je naar bed gaat, je kunt niet om 5 uur stoppen met werk omdat je altijd nog mails en administratieve zaken hebt lopen”. De lijn tussen privé en werk is als entrepreneur erg dun en kan veel stress opleveren. “Ik probeer alles goed te plannen zodat ik voldoende tijd heb voor mijn gezin.”

Hoe ga je dan om met die onzekerheid en stress? “Ik vind het erg belangrijk om voldoende pauzes te nemen. Als de zon schijnt ga ik bijvoorbeeld lekker naar buiten om te mediteren, om m’n hoofd leeg maken. Én ik stel prioriteiten: first
things first and the first thing is your peaceful soul.”


You’re not a unicorn

Veel mensen vinden het lastig om een idee voor een product of dienst daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Waar moet je beginnen? Bestaat zoiets niet al? Dit zijn Ania’s tips om deze angsten te overwinnen:

  1. Stop thinking. Start doing: De reden dat veel prachtige ideeën nooit tot leven komen? Doordat we te veel en te lang nadenken over de uitkomst en de obstakels. “Op school leren we dat we plannen moeten schrijven om ergens te komen. Door gewoon te beginnen komt je motivatie en inspiratie verder op gang. Gaandeweg leer je wat wel en niet werkt. Maar als je er te lang over gaat nadenken verlies je het momentum en komt het er waarschijnlijk niet van.”
  2. You are not a unicorn: Accepteer dat er waarschijnlijk al producten zijn die op jouw idee lijken. De kunst is om jouw eigen handtekening op het idee te zetten. Het is uniek omdat jíj het hebt gemaakt.
  3. Do it because you love it: Begin geen bedrijf om winst te maken. In het uitwerken van jouw idee gaat veel tijd en geld zitten. Wanneer je het met passie en liefde doet zul je dit niet erg vinden

Inspireren versus e-mail

Op dit moment hoopt Ania vooral haar team te inspireren om nog meer creatief talent te helpen. “Mijn doel is niet om zoveel mogelijk e-mails per dag te versturen. Ik wil een leider zijn voor mijn team en de artiesten, hen motiveren om samen te werken.”

Wil je meer weten over Ania Orlowska? Ben je benieuwd naar de talenten waarmee Ania samenwerkt? Bezoek dan de website van The Orlowska AgencyBooking a Photographer en Bassculture Islands.

Editor van Fabulouscity. Liefhebber van mooie tijdschriften, muziek, eerlijke beautyproducten, kunst en business books. Altijd benieuwd naar inspirerende merken, producten en verhalen! Let's connect: contact@fabulouscity.nl

Share This Post

Leave a reply

Switch to mobile version